Bloggen?? Waarom?

Mijn neefje vroeg mij laatst wat een goed platform is om te beginnen met een blog. Ik raadde hem aan WordPress te gebruiken, omdat ik hier zelf goede ervaring mee heb.

Waarom zou je gaan bloggen? Ik heb lang getwijfeld of ik daadwerkelijk een blog moest opstarten. Je moet namelijk wel weten wáár je over wilt bloggen. Voordat ik met mijn blog begon, heb ik véél gelezen over het bloggen zelf.

Je moet jezelf afvragen: ‘waarom wil ik bloggen?’. In mijn ogen is dat omdat je het leuk vindt om te schrijven over van alles en nog wat. Als je hier niet van houdt dan zal het bloggen een stuk lastiger worden. Via Frankwatching kwam ik een paar goede tips op het spoor.

  1. Bloggen start meestal vanuit een passie, passie voor het schrijven, passie voor een bepaald onderwerp. Waar wil jij over schrijven?
  2. Wil je een persoonlijke blog of een zakelijke blog?
  3. Blijf echt! Ga niet faken. Lezers zijn geïnteresseerd in de mens achter het verhaal en hebben snel door wanneer iemand nep is.
  4. Zorg dat je blog gevonden wordt! Promoot je blog in je vriendenkring en op netwerksites zoals Facebook, Hyves en Twitter.
  5. Discipline? Er zijn bloggers die elke dag een bericht plaatsen. Ik moet eerlijk zeggen dat het mij niet lukt. Ik heb mezelf wel een voorwaarde gesteld, namelijk om minstens één keer in de week een bericht te plaatsen. Dit lukt mij meestal wel. Soms komt het voor dat ik zelfs 3 of 4 keer in de week een bericht plaats.
  6. Heel belangrijk: inspiratie! Waar haal je inspiratie vandaan? Elke blogger heeft wel eens last van een ‘writers block’. Ik ook. Kijk rond op andere blogs, ook buitenlandse blogs, lees kranten, tijdschriften en boeken. Zelfs een onderwerp op televisie kan je inspiratie geven.
  7. Achter het bloggen zit ook een klein stukje techniek. Hoe belandt je hoog in de zoekmachines? Wil je uiteindelijk een eigen domeinnaam? Dat zijn zaken waar je op termijn aan moet denken.
  8. En…bloggen is natuurlijk hartstikke leuk en verslavend. Je creëert je eigen schrijfstijl en ziet op termijn hoe je groeit.

Meer lezen? Neem een kijk op de website van Frankwatchting. Hier vindt je tips van en door bloggers. Enjoy!

Geef een reactie

