Facebook, wat doet dat met ons?

Wie is er in deze tijd niet bezig met Facebook, Twitter en andere social media? Een tijdje geleden verscheen in de gratis krant Sp!ts een artikel over Facebook. Een artikel met allemaal uitkomsten van diverse onderzoeken. Aangezien ik wetenschappelijk ben opgeleid zijn dit soort ‘feitjes’ wel leuk om te lezen.

Hieronder een selectie:

Thumbs UpFacebook is goed voor je geheugen.
Uit onderzoek van de Universiteit van Toronto(maart 2013) helpt het als een melding terloops op je tijdlijn wordt weergegeven. Zoals het innemen van pillen, dit werkt voornamelijk bij ouderen die met vergeetachtigheid kampen. En ook die zitten op Facebook. Een goed excuus om rond te hangen op Facebook.

Thumbs Down

Facebook maakt dik.
Dat vrouwen dik worden als ze gaan samenwonen/trouwen is al bewezen. Nu heeft een onderzoek van de Journal of Consumer Research(februari 2013) uitgewezen dat regelmatige social media gebruikers een hogere BMI hebben dat mensen die niet zo vaak op social media zitten. Waar komt dit door? De wetenschappers stellen dat gebruikers zich spiegelen aan hun vrienden, die er volgens hen knapper en succesvoller uitzien op Facebook. En het gevolg? Juist, er wordt gegrepen naar troostvoedsel. Ah, the comfort…

Thumbs Down    Facebook maakt jaloers.
Wat gebeurt er als je partner veel, heel veel, tijd besteedt op Facebook? Wordt je achterdochtig of jaloers? Uit een Canadees onderzoek van de Universiteit van Guelph (augustus 2009) blijkt dat veel gebruikers uren besteden aan het bestuderen van de Facebookpagina van de profielen van de exen van hun partner. Tja, of je daar gelukkig van wordt is de vraag.

Thumbs Up   Facebook maakt creatief.
Dit is de conclusie van TNS Nipo (mei 2011). Uit dit onderzoek blijkt dat werknemers die veel op Facebook zitten, productiever zijn dan de collega’s die niet vaak achter Facebook zitten. Daarnaast is er ook een verschil in gedrag op de werkvloer te merken. Gebruikers van Facebook hebben creativere ideeën en hun gedrag is innovatief te noemen.
Artikelbron: Sp!ts, 07-03-2013, Facebook maakt ons (on)gelukkig –G.Verburg.

Natuurlijk kun je je ook afvragen wat voor nut deze wetenschappelijke onderzoeken hebben. Er zijn zat onderzoeken die elkaar tegenspreken. De Universiteit van Georgia kwam met een onderzoek (juni 2012) waarin werd gemeld dat je helemaal niet dik wordt van Facebook maar dat het je juist vertrouwen geeft. Een half jaar later komt de Journal of Consumer Research(februari 2013), zie boven, met een ander antwoord. Onderzoeken spreken elkaar hier en daar tegen. Het punt is dat Facebook, en andere social media, zo dynamisch en veranderlijk is, dat een onderzoek van vandaag al gauw weer oud is. Maar het blijft leuk om te lezen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s