Recensie: De Wraak van Prada – Lauren Weisberger

De wraak van prada

Andy (Andrea) Sachs, oud-assistent van de gevreesde Miranda Priestley de hoofdredacteur van het modeblad Runway, heeft een heerlijk leventje. Na haar ontslag bij Runway, acht jaar geleden, is ze met haar beste vriendin Emily het bruidsmagazine The Plunge begonnen. Emily heeft net als Andy bij Runway gewerkt. Beide hebben een trauma overgehouden aan de periode dat ze daar hebben gewerkt, met name Andy.

Op de ochtend van haar huwelijk schrikt ze wakker uit een nachtmerrie over Miranda Priestley. Voor Andy een onheilspellende teken op een mooie dag. Tot overmaat van ramp vind ze een brief van haar toekomstige schoonmoeder, gericht aan Max. Hierin verzoekt ze haar zoon alsjeblieft niet te trouwen met Andy, maar met de meer geschikte Katherine, die hij toevallig tegen het lijf liep op zijn vrijgezellen feest. Andy wordt onzeker. Waarom heeft hij haar dit niet verteld? Ze wuift het weg en zet de bruiloft door. Al haar twijfels verdwijnen als blijkt dat ze zwanger is.

Op een dag worden Emily en Andy gebeld door Elias-Clark, de uitgever van Runway. Miranda wilt The Plunge kopen. De wraak. Emily is extatische maar Andy is natuurlijk fel tegen.

De Wraak van Prada is het vervolg op De duivel draagt Prada(2003). Tien jaar geleden las ik deel 1. Ik had niet verwacht dat er een deel 2 zou komen. Een boek waar veel lezers misschien wel op hebben zitten wachten of op hadden gehoopt. Lauren Weisberger schreef na De duivel draagt Prada een paar andere chicklist, maar die hebben nooit het succes kunnen evenaren. En eigenlijk had ik dat ook niet verwacht van De Wraak van Prada.

Het boek leest goed weg, het is makkelijk en eenvoudig geschreven. De titel suggereert dat Miranda een prominente rol in het boek heeft. Hier kom je bedrogen uit. Het draait om Andy en haar leven. Ik had meer verwacht van het boek. Ik vind het jammer dat Miranda een kleine bijdrage heeft. Gemiste kans denk ik.

Auteur: Lauren Weisberger
Verschenen: augustus 2013
Uitgave: ISBN 9789022566534