Recensie: Rick Stein’s India

RS India 03

Titel: Rick Stein’s India
Ondertitel: In search of the perfect curry. Recipes from my Indian Odyssey.
Uitgever: BBC Books, juni 2013
Hardcover, 320 bladzijdes
Taal: Engels
ISBN-10: 1849905789
ISBN-13: 978-1849905787

Whenever I hear the word curry, I’m filled with a longing for spicy hot food with the fragrance of cumin, cloves and cinnamon. I see deep red colours from lots of Kashmiri chillis, tinged with a suggestion of yellow from turmeric. I think of the tandoor oven, and slightly scorched naan shining with ghee and garlic.When Indians talk of their food, they talk about their life. To understand this country, you need to understand curry.

Rick Stein, een chefkok, is op zoek naar een curry. Maar niet zomaar een curry, hij probeert achter het geheim te komen van de perfecte curry. Zijn het de kruidige aroma’s of misschien de dikke romige sauzen? Of misschien wel de knapperige snacks van de dhaba’s(straatkraampjes) en dals?

India is een groot land en opgedeeld in 28 staten. En over het hele land zijn de curry’s anders. Er is niet één curry hetzelfde. Van de eiercurry uit Calcutta tot aan de vegetarische curry met Indiase kaas, tomaten en pepers, Rick Stein probeert het allemaal!

Vorige maand zond de BBC een week lang, elke dag een uur, het programma Rick Stein’s India uit. Ik was aan het zappen en viel in het programma. Het boeide mij zo erg dat ik meteen de hele week ben blijven kijken. Ik vond het daarom ook erg jammer dat de korte serie was afgelopen. Maar er was een kookboek, en dat boek moest ik hebben. Ik ben er niet actief naar opzoek geweest, maar toen ik het tegenkwam in de Bijenkorf en dacht ik dit moet ik niet laten liggen. En nam het mee.

Het boek is vrij dik en zwaar, naar mijn mening echt een kookboek. Er staat ruim 120 recepten in, die onderverdeeld zijn in verschillende categorieën. Kip, rund, lams, vegetarische, zoet en zout, het zit er allemaal in. En niet te vergeten de geweldige mooie foto’s die je het gevoel geven op vakantie geweest te zijn in India.

Een échte aanrader!

RS India 01 RS India 04 RS India 02

Eet smakelijk!

Aartie

2 gedachtes over “Recensie: Rick Stein’s India

  1. Nou ben ik natuurlijk wel benieuwd naar jouw favoriete curryrecept 🙂
    Wel leuk dat iemand op een andere weblog toevallig vandaag ook iets over curry schreef, maar dan Japanse curry. Ik kreeg dus ook zin om zelf weer een keer curry te maken, maar dan zonder kant-en-klaar mix, dus ik was al op zoek gegaan naar recepten die ik kan gebruiken/aan kan passen (want mijn vriend houdt niet zo van kerrie, dus dat wordt dan een curry zonder kerrie :P).

    • Hoi!

      Ik heb zeker weten een favoriet: butter chicken. Kleine blokjes kipfilet in een heerlijke zachte en romige saus! En het recept staat ook in het boek. Een andere curry die ik ook lekker vind is Mattar paneer. Dat is Indiase kaas (soort van fetastructuur) en doperwten in een curry. Beide zijn niet erg pittig moet ik zeggen. Maar wel 2 aanraders :-).

Geef een reactie

