Uitgestelde koffie

Uitgestelde koffie

Ik las vorige week een artikel op de website van Viva: uitgestelde koffie. Uitgestelde koffie?? Wat bedoel je daarmee? Nog nóóit van gehoord. Ik zie je denken: ja, vertel, wat is uitgestelde koffie?

Stel je voor: je hebt met je 4 vriendinnen een lunchafspraak. Jullie komen binnen en bestellen alvast 5 koffie en die ene vriendin bestelt nog drie ‘uitgestelde koffie’. Jullie kijken elkaar verbaast aan ‘wat doe nou, wat is uitgestelde koffie?’. ‘Geen zorgen, komt goed’ zegt ze.  Jullie zitten te kletsen en dan hoor je een wat oudere man aan de bar vragen: ‘is er nog uitgestelde koffie?’ en de beste man krijg een kop koffie zonder te betalen.

Het idee is best simpel: je bestelt je eigen drankje, koffie, thee, cappuccino of iets anders, en je bestelt ook wat extra. Voor een ander. Iemand die geen geld heeft voor een kop koffie of een maaltijd. Deze traditie is ooit in Italië begonnen. Hier in Nederland heb ik het zelf nog niet meegemaakt, maar ik vind de gedachte erachter wel erg mooi. Je doet iets voor je medemens. Je maakt iemand gelukkig die je helemaal niet kent. 

In Nederland begint het een beetje op te komen. Niburu.co kwam met een artikel hierover. Vervolgens zijn ze een aparte site gestart:www.uitgesteldekoffie.nl. Hier kunnen winkels zich aanmelden om mee te doen aan het systeem. Er is al een hele lijst te vinden op de site, dat is dus een goed teken!

Ik denk, nee ik weet het wel zeker, als ik een café of lunchroom had zou ik zeker meedoen aan dit initiatief.

Aartie

2 gedachtes over “Uitgestelde koffie

  1. Wauw! Wat goed zeg. Ik had er nog nooit van gehoord, maar ga zeker de lijst eens bekijken of er bij mij in de buurt ook een café is dat daaraan mee doet 🙂

Geef een reactie

