Wij, de koffieleuten.

Bron: Pinterest

Bron: Pinterest

Nederlanders en koffie. Alsof we hand-in-hand geboren zijn. Ik weet nog hoe vies ik koffie vond toen ik het voor het eerst dronk. Van huis uit had ik altijd thee gedronken, en dat op de Engelse manier: met een scheutje melk. Tijdens mijn allereerste stage dronk ik koffie. Het was natuurlijk vanzelfsprekend dat de stagiair ’s morgens vroeg koffie zette voor de hele redactie. En dat ging nog op de ouderwetse manier. Water in het apparaat, filtertje erin en 6 scheppen koffie. En pruttelen dat ding. Iedereen dronk koffie. Ik was de enige theeleut. Je raad het wel, ik maakte al gauw de overstap naar koffie. Gewoon koffie zwart, met 1 suiker. Zo drink ik mijn koffie nu nog steeds, uitgezonderd de suiker.

Vorige week verscheen er een artikel in The Atlantic over koffiedrinken. En dan over welke landen er het meest koffie drinken. Ik persoonlijk zou denken dat de Amerikanen op nummer 1 staan. Maar niets is minder waar! Wij, Nederlanders, staan met kop en schouders bovenaan! Amerika staat niet eens in de top 10.

Met 2,414 koppen koffie per dag staan de Nederlanders bovenaan, gevolgd door Finland (1,848 koppen koffie) en Zweden (1,357 koppen koffie).

the-world-s-biggest-coffee-drinkers-coffee-consumption-per-capita_chartbuilder-1Het is een interessant lijstje. De Scandinavische landen zijn oververtegenwoordigd. The Atlantic grijpt in het artikel terug naar een uitspraak van the New York Times, die in 2010 concludeerde dat  er in deze regio zoveel koffie gedronken omdat er in Stieg Larssons Millenium-trilogie eindeloos koffie werd geserveerd. Daar zijn ze later op teruggekomen. Amerikaanse Zweden en de Zweden riepen dat het koffiegebruik sinds de trilogie niet toegenomen was en dat dit een normaal drinkpatroon was.

Waarom wij dan zoveel koffie drinken? Misschien omdat we het gewoon lekker vinden, of omdat het een gewoonte is geworden.

Waarom drink jij koffie?

Aartie

3 gedachtes over “Wij, de koffieleuten.

    • Ik denk dat je lichaam op een gegeven moment niet meer zonder de cafeine kan en dat je daarom niet te genieten bent. Dus is het eerder een verslaving. Of het zit tussen je oren, kan ook ;-).

  1. Pingback: Koffie verslaafd, wie ik? |

Geef een reactie

