Ras-Rang, een avond vol kleur

Kathak Ras Rang, een verhaal van verschillende kleuren, een voorstelling over de liefde tussen Radha en Krishna.
Ras Rang, a story of different colors, a show about Radha and Krishna and their love for each other.

Na lange afwezigheid in de danswereld van Indiase klassieke dans, ben ik gestart met: kathak, een dansvorm waarvan de oorsprong terug te leiden is naar de nomaden in het noorden van India, de kathakars. Kathak stamt af van het Sanskriet: katha betekent verhaal en kattaka betekent hij die verhalen vertelt.
After a long period of absence in Indian classical dancing world, I’m back with: kathak. A dance form whose origins can be traced back to the nomads in northern India, the kathakars. Kathak is derived from Sanskrit: katha meaning story and kattaka means he who tells stories.

Vrijdag 14 maart was het dan zover: mijn eerste echte kathak optreden. De afgelopen twee weken stonden daarom ook helemaal in het teken van de dans. Doordeweeks en in het weekend werd er hard getraind. Mijn guru’s, Hariji en Chethanaji, en mijn mededansers, Indu, Anima, Radha en Jolanda, gaven mij het vertrouwen dat ik het aankon. Want als ik over iets onzeker was, dan was het wel over mijn vermogen om weer op het podium te staan. Het heeft mij letterlijk zweet en tranen, geen bloed wel pijnlijke voeten, gekost.
Friday, March 14 was the day of my first real kathak performance. The last two weeks therefore completely dominated the dance. Weekdays and weekends was the time when trained hard. My guru’s, and Hariji Chethanaji, and my fellow dancers, Indu, Anima, Radha and Jolanda, gave me the confidence that I could handle it. I was very insecure of getting up on that stage. It literally took me sweat and tears, no blood just sore feet.

Het programma bestond uit 6 nummers. De avond werd geopend met de shloka Shantakaram, gevolgd door een Jugalbandi, een ritmisch spel tussen de danser en de muzikant. Daarna was het tijd voor de solo van smt.Chethana, met een taal maal.
The program consisted of six numbers. The evening opened with the shloka Shantakaram, followed by a Jugalbandi, a rhythmic piece between the dancer and the musician. Then it was time for the solo of smt.Chethana, a taal maal. 1896815_10200672660657390_1505692485_n 1896927_10200672660217379_1602463512_n4 Nummer 4 en 5, dat waren de nummer waaraan ik deelnam. Na de solo moest ik er echt aan geloven: tijd om het podium op te gaan. Samen met onze guru’s dansten we op een prachtig nummer (Rati sukh sare, een Jayadeva Ashtapadi). Na de Ashtapadi was het rennen om ons om te kleden. We hadden precies 5 minuten de tijd. Daarna was het tijd voor mijn tweede optreden van de avond: de teental. Ons stuk was 11 minuten lang. Dit stuk bestond uit een flink aantal basisstappen in een ritmische stuk dat uit 16 tellen bestaat en telkens wordt herhaald. Hierna zat voor mij het dansen erop. De avond werd afgesloten met een dansnummer over Krishna en Radha die holi spelen, gedanst door beide guru’s.
Number 4 and 5, were the numbers in which I participated. After the solo, I had to really believe it: time to go on stage. Together with our gurus we danced on a beautiful song (Rati sare sukh, a Jayadeva Ashtapadi). After the  Ashtapadi it was racing to the back to get changed in my other costume. We had exactly 5 minutes. It now was time for my second performance of the evening: the teental. Our piece was 11 minutes long. Teental is a rhythmic piece that is made up of the basicsteps of 16 counts and is repeated. After this item it was over for me. I just pulled it of. The evening ended with a dance song about Krishna and Radha playing holi.

2

Deze avond was voor mij een bijzondere avond. Na 2 weken intensieve training hadden we een mooie show neergezet. Het publiek was zeer enthousiast en de reacties waren lovend en positief.  Al met al was het een geslaagde avond! Bij deze wil ik mijn beide guru’s van Noopur Performing Art Centre bedanken voor het vertrouwen in mij en voor de kans die ik heb gehad om mijn talent wederom aan het publiek te laten zien. Dank jullie wel!
This evening was a special one for me. After two weeks of intensive training we had put on a good show. The audience was very enthusiastic and the response were enthusiastic and positive. In short: it was a successful evening! Hereby I thank my guru’s from Noopur Performing Art Centre for believing in me and giving me the opportunity to show my talent to the audience. Thank you! 11969273_10200672667537562_2044543325_na en gurus Met dank aan Ran Panday voor de foto’s.

Aartie

5 gedachtes over “Ras-Rang, een avond vol kleur

  1. Pingback: My life my week #1 | Mimïsme

  2. Pingback: My life my week #29 | Mimïsme

  3. Pingback: And the journey starts: India Dans Festival 2015 |

Geef een reactie

