Recept: chia fresca

Chia fresca is een natuurlijk energiedrankje. Hier in Nederland is het nog niet populair, maar in landen zoals Amerika en Mexico wordt het al jaren gedronken. Het proeft in het begin een beetje vreemd, maar daar wen je al snel aan. De zaadjes zitten vol omega 3 vetzuren, goed voor het lichaam. Ook absorberen ze 9 tot 10 keer hun eigen gewicht aan water, dus ze zijn erg hydraterend. En de zaadjes bevatten zink, vezels, proteïne, calcium en magnesium. Een super zaadje dus. Edit: De meningen over de inhoud van het zaadje verschillen. Ik heb het rijtje opgesomd na verschillende artikelen hierover gelezen te hebben. Maar kijk gerust verder. Zie ook de reactie hieronder van voedingsdeskundige Ilona. 

chia fresco

Wat heb je nodig:

  • 1/2 liter water of kokoswater
  • 1,5 eetlepel chia zaadjes
  • 1/2 eetlepel citroensap (of zoveel meer als dat je wilt)

(Je kunt er ook een zoetstof doorheen doen, zoals honing. Ik doe dat niet.)

En zo maak je het:

1. Vul een kan met een halve liter (kokos)water.
2. Voeg daar bij de chiazaadjes toe en roer het even goed door. Laat het nu ongeveer 10 minuten staan. De zaadjes zwellen namelijk op. Er komt een soort vliesje eromheen.
3. Doe nu de citroensap erbij, en een paar schijven citroen! Klaar is je chia fresca.

Je kunt je drankje ook even in de koelkast stoppen, zo drink je het lekker koud weg. Oh ja, de zaadjes willen nogal tussen je tanden gaan zitten. Check voordat je de deur uitgaat even je gebit :-).

Handtekening Aartie

4 gedachtes over “Recept: chia fresca

    • Ik zag van de week een interview op tv, ook met een voedingsdeskundige. Zij stelde juist dat er in chia ijzer en magnesium zit en dat gojibessen niks doen. Merk wel dat ik minder last heb van mijn darmen :-). Het internet staat ook vol met tegensprekende berichten, maar ook in receptenboeken. Ik zie groot verschil tussen Amerikaanse healthboeken en de Nederlandse. Heb jij dat ook?

      Ik weet tegenwoordig niet meer wat ik moet geloven. Gelukkig ben ik niet zo bezig met superfoods, maar dit vond ik wel wat.

  1. Als er veel vezels in zitten (dat klopt wel), dan is dat inderdaad goed voor je darmen en stoelgang. Al die voedingsdeskundigen spreken elkaar zo graag tegen hè.. Zo lang je zelf een beetje scherp blijft, kan het geen kwaad. Gewoon goed naar je lichaam luisteren ook.. 🙂

Geef een reactie

