Canada deel 2

Banff
Vrijdag 12 september
Bewolkt: -1 graden

Op de planning van vandaag staan 2 activiteiten: de Banff Gondola (op Sulphur Mountain) en een boottochtje op Lake Minnewanka. Dat was dus weer vroeg op.

Sulpher mountain01

Op Sulphur Mountain, met als uitzicht de stad Banff.

Rond 8.45 uur waren we al bij de gondola. Een gondola is niks anders dan een kabelbaan. Je zit in een gesloten cabine in plaats van een stoeltjes en los bungelende benen. De rit ging in een hoek van 51 gr. 700 meter omhoog in 8 minuten. Eenmaal boven kon je een pad bewandelen die naar naar het oude weerstation gaat. Het verhaal gaat dat de eerste conservator, Norman Bethune, de burg tussen 1903 en 1931 ongeveer 1000 keer heeft beklommen om zijn weermetingen te doen. Er was toen natuurlijk nog geen kabelbaan. Dat betekende voor hem 5,5 km zigzaggend naar de top.

Sulpher mountain02

Op Sulphur Mountain met uitzicht op het restaurant.

Op de berg was het best fris(lees: ijskoud). Dus voor een volgende keer: neem ook een muts en handschoenen mee! Nadat we het met elkaar eens waren dat het tijd was voor iets warms, zijn we binnen een kop koffie gaan drinken. Wat knapt een mens daarvan op zeg! Na even gezeten te hebben zijn we weer naar beneden gegaan. In de souvenirshop heb ik zo een magneetje voor de koelkast gekocht. Ja, ik spaar ze.

lake minnewanka 01

Lake Minnewanka

Vanuit Sulphur Mountain zijn we richting Lake Minnewanka gereden. Was iets meer dan 4 km verderop. Eigelijk zouden we dus een boottochtje doen, maar we vonden $90 wel veel voor een tochtje van een uur op een meer. Dus toen zijn we gaan wandelen. We liepen langs de Stewart Canyon, 5 km, 3 uur lang, een heel stuk langs het blauwe meer. Jammer dat het koud en bewolkt was, want dan was de kleur nog mooier geweest. Onderweg kwamen we nog wat mensen tegen.

lake minnewanka 02

Het pad langs Lake Minnewanka.

Het was berg op en af, met onderweg sneeuw, ijzel en modder. En ja, dan glij je wel een paar keer uit. Gelukkig niet gevallen. Op een gegeven moment kwamen we een waarschuwingsbord tegen. Vanaf dat punt mocht je alleen maar in groepen van 4 personen lopen en je was verplicht berenspray bij je te hebben. De reden: vanaf dat punt kon je beren tegenkomen. Voor ons hield het op, want ja, we waren met ons tweetjes en we hadden geen idee wat berenspray was, laat staan dat we dat bij ons hadden. En trouwens, mocht je dit bord willen negeren en toch nog alleen doorlopen. Dan kun je een boete verwachten van $25.000(+- €17.500). Dus kozen we voor een ander pad. Een pad dat parallel liep maar dan langs de Stewart Canyon. Hoe verder we liepen hoe smaller het pad werd. Soms ook best eng want als je naar links keek zag je 50 meter lager het water hard stromen. Als je nu uitglijdt en naar beneden dondert, zal dat niet zo een fijn gevoel zijn, dacht ik. En het idee dat er misschien beren in de buurt konden zijn was ook niet fijn. Dus keerden we weer terug naar de camper. Het was toen al 16.00 uur. We waren behoorlijk moe van de wandeling dus zijn we teruggereden naar de camping en vroeg gekookt en gegeten.

Van Banff naar Lake Louise
Zaterdag 13 september
’s ochtends: koud en bewolkt 4 graden
’s middags: zonnig 7 graden

We zijn weer vroeg opgestaan. Vandaag vertrokken we vroeg vanuit Banff richting Lake Louise. We reden via de Bow Valley en stopten eerst bij de Johnston Canyon. Een wandelroute die je naar twee watervallen brengt, een kleine (de lower fall, +- 1 km lopen) en de grote (de upper fall, nog 1 km lopen).

Johnston canyon 01

Johnston Canyon Lower Fall

Johnston canyon 02

Johnston Canyon Upper Fall.

We kwamen daar al rond 8.45 uur aan en het was nog vrij rustig. De parkeerplaats was zo goed als leeg. Toen we terug liepen was het al superdruk. Tijd om weer verder te rijden. We checkten in. We wilden het pad bij Lake Morain gaan bewandelen maar ook hier gold dat je in viertallen moest lopen én berenspray bij je moest hebben. Voor ons viel het plannetje in duigen en moesten we dus iets anders verzinnen. Het werd een trip naar de Takakkaw Falls.

takakkaw falls

Takakkaw Falls

Een waterval die 245 meter hoog is en waar gletsjerwater vanaf stroomt. Onze geliefde `tomtom’ bracht ons eerst helemaal ergens anders, namelijk naar Lake Emerald. Een super groen meer. We hebben alleen een glimp gezien en zijn toen weer terug gereden. Nu wel de goede richting op. Terug bij de camping hebben we eerst wat boodschappen gehaald.