Canada deel 3

’s Ochtends: koud -1 graden
’s Middags: zonnig 7 graden

Athabasca Glacier

Vanochtend weer vroeg opgestaan want we willen vroeg bij Athabasca Glacier zijn. Het schijnt er ’s middags erg druk te zijn. We waren daar best vroeg, want toen we daar aankwamen rond 9.30 uur, was de kassa nog niet open. Dus moesten we nog een half uur wachten voor we kaarten konden kopen en daarna nog 20 minuten voor we richting de gletsjer konden. De tour duurt in totaal 1,5 uur. Je gaat eerst met een pendelbus halverwege de berg. Daar stap je over op de Ice Explorer. Een megagrote wagen die $1.2 miljoen waard is en waarvan 1 band $5000 kost. En hij rijdt maar 18 km/u. Niet een voertuig voor als je haast hebt dus. Deze Explorer bracht ons naar de Athabasca Glacier. Dit is (meer dan) 400 jaar oud en 300 meter dik (schat men). Op de Glacier mocht je uitstappen en 20 minuten lang rondlopen, rennen, springen of wat je ook maar wilde.

Athabasca Glacier 02

@Athabasca Glacier. Wachten tot de kassa’s open gaan.

Athabasca Glacier 03

Op de Glacier

De weg naar Athabasca Glacier is een van de mooiste wegen in Canada: de Icefield Parkway. We hadden gehoopt om wat dieren te zien, zoals berggeiten, elanden of beren. Maar helaas hebben we geen dieren gezien. Maar wel een super mooi landschap.

mystaya canyon

Mystaya Canyon

Na de Glacier zijn we langzaam aan via dezelfde weg weer terug gereden richting de camping. Maar eerst maakten we wat uitstapjes. De eerste stop: Mystaya Canyon. Een canyon waaraan heel duidelijk te zien is hoe het water door de afgelopen honderden jaren heen het steen heeft weg geslepen.

peytolake

Peyto Lake

Hierna zijn we doorgereden naar Peyto Lake. Na een kleine wandeling van 500 meter komt je bij een uitkijkpunt. Vanaf hier kan je heel mooi het meer zien. Veel meer was er niet. Je kon nog wel over wat paden lopen, maar dat hebben we niet gedaan. We moesten namelijk door.

Bow lake 01

Het begin van onze wandeltocht langs Bow Lake.

Bow lake 02

Bow Lake.

Onze volgende stop was namelijk interessanter: Bow Lake. Een prachtig meer, met mooi blauw en helder water. We hebben niet aan het meer gezeten maar hebben een wandeling gemaakt van 3,6 km heen en 3,6km weer terug. We startten om 16.05 uur en waren ongeveer rond 17.35 op de top. Daarna liepen we weer terug. Het laatste stukje omhoog vond ik eng. Je moest namelijk een onwijs steile ‘natuurlijke’ trap op. En dat precies langs de rand van de berg. Dus als je even niet oplet en je verliest je evenwicht, kun je zo de berg af donderen. Ik was echt bang. Zo bang dat ik het gevoel had dat mijn benen niet meer wilden. Uiteindelijk is het wel gelukt. Het uitzicht was erg mooi. Een gletsjer en waterval. We waren rond een uur of 8 weer terug op de camping. Omdat we geen zin hadden om te koken (we waren een beetje moe van alle activiteiten) hebben we gewoon simpel een salade gegeten.

Meer lezen? Klik op de linkjes.