Canada deel 6

Warm: 26 graden

collage campbell camping

Op de camping

Vandaag gaan we op Grizzly Safari! Ik heb er zin in. We zijn elke dag vroeg wakker. Eigenlijk konden we vandaag flink uitslapen, maar dat hebben we niet gedaan. Tegenover het kantoortje van de excursieorganisator zit de pier. Vandaag is er op het pleintje een farmers market. Een kleine markt allemaal met kraampjes met plaatselijke producten zoals vis, groente en fruit, maar ook handgemaakte kleding, sieraden en kaarsen. Heel divers was het. We hebben daar vers gerookte zalm en sabelvis gekocht. En bij een Engelse pastykraam hebben we minicakes en een ‘millionaire bar’ gekocht. Een reep dat bestaat uit een laag koek, dan een laag karamel en dan weer een laag chocola. Wat was dat zoet zeg!

kaart

De wateren en eilanden.

Om 12.00 uur gingen (na het aanmelden) met een hele groep naar de boot (dit keer geen pilletje ingenomen). Om de beren te spotten moesten we eerst +- 2 uur varen naar Bute Inlet. Dat is richting het noorden. Op Vancouver Island zelf zijn namelijk geen grizzly’s te vinden. Wel zwarte beren. Maar die hebben we nog niet gezien. We voeren langs Quadra Island, zo de Discovery Passage op. Hier kun je, als je geluk hebt, ook walvissen spotten. We gingen tussen Quadra Island en Sonora Island door, daarna kwamen we via een smalle doorgang (Hole in the wall) langs Stuart Island zo de Bute Inlet op. Het water van de Bute is groen. Dit komt omdat het water van de gletsjer komt. Het ligt als we ware bovenop het zoute water.

collage campbell river 01

Het land waar we de beren gingen spotten behoort toe aan de oorspronkelijke bewoners, de Indianen. Deze stam heet Homalco. Samen met de mensen van de grizzlytour organiseren zij de safari. Bij aankomst werden we opgehaald door een grotere bus (+- 15 per.) en een kleinere van. Wij zaten in de bus. Na een korte stop voor een plasje reden we door naar het 1e uitkijkpunt. De leiders communiceerden via walkie-talkies met elkaar. En Ben (van de Homalco) reed al ver vooruit, om te spotten waar de beren waren. We hebben even stilgestaan bij het eerste uitkijkpunt, maar omdat daar geen activiteit te zien was zijn we ook niet uitgestapt. Net toen we wegreden meldde James (vanuit de van) dat er een moederbeer en haar 2 cubs(babyberen) uit het bos kwamen. Wij weer terug. Terwijl de bus achteruit reed hebben we ze gezien. We mochten uitstappen en op de uitkijktoren gaan staan. Maar tegen de tijd dat ik boven was zag ik ze net weer de bosjes in gaan met een zalm. Heb ik net geen foto van kunnen maken, jammer!

Toen kwam er bericht van Ben: iets verderop waren nog 2 beren. Hop, in de bus en daarheen. De beren waren zalm aan het vangen. Dit keer stonden we niet veilig op een platform, maar gewoon langs de kant van het water. We kregen instructies hoe te bewegen en waar stil te staan. Lang zijn we hier niet gebleven, want Ben was al verder en seinde in dat hij nog een beer had gespot. Wij weer hop de bus in en erheen. De beer die we nu zagen was wel een hele grote. Hij was op z’n gemak aan het vissen. De rivier was bezaaid met zalm. Hij hoefde alleen zijn bek het water in de doen en hij had een vis te pakken. Even later kwam er nog een beer bij. Deze twee hoorden bij elkaar. Ook hier stonden we langs de kant op een soort kade. In de verte verscheen er een moeder met haar 2 cubs. Deze waren een stuk kleiner dan de vorige. Maar tegelijkertijd verschenen daar ook weer 2 andere beren. Nu zeggen ze dat een moederbeer heel beschermend is naar haar cubs. Dat was wel te merken, want de andere twee beren durfden niet dichterbij te komen. Het leek wel alsof ze bang waren.

collage beren 03

Moederbeer met haar 2 cubs.

Nu kwamen de moeder en de cubs richting onze kant. Heel speels liepen de cubs achter de moeder aan. Ze haalden een beetje kattenkwaad uit op de vis dat de moeder voor ze gevangen had, gaven de vis een paar klappen (waarbij ze zelf bijna omvielen) lieten het toen liggen en renden toen weer richting hun moeder. Ondertussen was had de grote beer het al gehad voor vandaag en liep weer rustig het bos in. Zijn partner (laat ik het zo maar noemen) was nog druk bezig te eten. Maar op een gegeven moment was ze/hij, naar mijn mening, wel lang uit het zicht. Ik had het gevoel dat de beer elk ogenblik bij ons de kade op zou komen. En niet veel later gebeurde dat ook echt. Ik schrok, net als veel mensen van de groep. Een beer binnen 10 meter afstand is niet niks. Wat je dan dus voor niet moet dus is gillen en wegrennen, wat sommige deden. Ik kon nog snel een foto klikken en luisterde naar de instructies: kalm blijven en langzaam met je gezicht naar de beer toe naar achteren lopen. Poehhhh! De beer ging rustig zitten en at de zalm op. We bleven nog even staan en kijken naar de twee andere beren, die niet in de buurt van de moederbeer durfden te komen. Gelukkig hadden ze niet gevochten, want dan was het een behoorlijk gevaarlijke situatie voor ons. We hebben die dag 12 beren gezien. Wat best veel is. En allemaal waren ze aan het vissen. Wat een geluk.

collage beren 02

De beer die ons liet schrikken.

Tijdens onze boottocht vandaag hebben we nog andere dieren gezien: 3 dolfijnen, een adelaar, een flink aantal Stellars sealions(grootste soort zeehonden, met oortjes) en nog een heleboel kleine visjes. Rond 20.15 uur waren we weer in Campbell River. Op de pier hebben we nog wat eten gehaald en zijn toen richting de camping gereden. Wat een geweldige dag was dit!

collage beren 01

Nog meer lezen? Klik dan op een van de linkjes.