De George Peabody bibliotheek

George Peabody Library

George Peabody library, Baltimore (Maryland)

Deze bibliotheek kwam ik tegen op internet. Wauw, wat een mooie bibliotheek, nietwaar? Mooier dan de universiteitsbieb van de Erasmus (waar je met 20 man aan één blok pc’s zit). De mensen die mij kennen weten dat ik gek ben op boeken. Ik kan, wanneer ik genoeg tijd heb, uren doorbrengen in een bieb. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik me niet kan herinneren wanneer de laatste keer was. Want tegenwoordig heb ik het zo druk. Ik haal wat boeken en hup, weer snel naar huis.

George Peabody historie
Maar weer terug naar de Peabody-bibliotheek, is het geen mooie bieb?? De bieb is gevestigd in een gebouw dat ontworpen is door de architect Edmund Lind. En bestaat al sinds 1878. Het gebouw staat bekend om zijn opvallende interieur. Er zijn namelijk 5 etages die reiken tot aan het 61 meter hoge plafond.  Op elk etage zijn er gietijzeren balkons. Tussen 2002 en 2004 werd de bieb voor 1 miljoen dollar gerestaureerd. Dat was wel nodig, want het aircosysteem en de verwarming waren flink verouderd. En dat is funest voor de boeken. Gelukkig zitten die weer veilig.

George Peabody
George Peabody (1795 – 1869) was een filantroop. Zijn doel voor het neerzetten van een bibliotheek was een collectie te creëren die toegankelijk was voor iedereen. Een collectie, die de beste literatuur van bijna alle onderwerpen bevat. Peabody stopte als 11-jarige met school, om kort daarna te werken in een winkel. Hier leerde hij alles over boekhouden, omgaan met mensen, commercie en nog belangrijker: verantwoordelijk zijn. Verantwoordelijkheid voor de zaak, maar ook verantwoordelijkheid voor de producten die hij verkocht. Tegen zijn 17e had hij de leiding van een winkel in Georgetown en op zijn 20e was hij partner in een groothandelsbedrijf in dry goods, voornamelijk kleding en persoonlijke hygiene, en was hij meer dan 40000 dollar waard.

De Peabody bibliotheek is onderdeel van de afdeling Bijzondere Collecties van de Sheridan Libraries van de Johns Hopkins Universiteit.

Ga jij nog wel eens naar de bieb?

Aartie

Geef een reactie

