Floaten: zweven op water

Sea

Unsplash – Davin di Veroli

Ik zie je al denken: floaten? Wat is dat?? Ik zal het je uitleggen.
I can almost see you thinking: floating? What’s that???
I’ll explain it.

De Dode Zee
Vorige week kwam ik op internet dit ‘nieuwe’ fenomeen tegen. Ik vond het reuze interessant en zocht verder. Floaten is het gewichtloos drijven op water net zoals je kunt drijven op het water van de Dode Zee. Zoals je misschien weet, of niet, staat dit meer (ja ja, het is een meer en geen zee) bekend om het ‘blijven liggen op water’. Maar hoe kan dat nu? De Dode Zee is best groot: het is 67,4 km lang, 18 km breed en gemiddeld 118 m diep. Dat is dus een boel water. En dat water is zoutig. Per liter bestaat het water uit 340 gram zout. Ter vergelijking met een gewone zoutwater zee: het water daarvan bestaat uit 34 gram zout per liter.
Last week I stumbled upon this “new” phenomenon on the internet. I found it very interesting and sought further. Floating is floating weightless in water just like you can float on the water of the Dead Sea. As you may know, or maybe not, this lake (yes yes, it’s a lake and no sea) is more  known for the lie in water. But how can that be? The Dead Sea is quite large: it’s 67.4 km long, 18 km wide and 118 m deep on average. That is a lot of water. And that water is salty. Per liter of water is composed of 340 grams of salt. In comparison with a regular saltwater sea: that water has 34 grams of salt per liter.

FloatingBlijven drijven
Nu terug naar floaten. Ik boekte een afspraak voor Jayant en mij. Gisteren was het dus zover. We gingen richting New Babylon waar het floatcenter gevestigd is. Bij binnenkomst kregen we eerst een formulier om in te vullen en de instructies. Daarna werden we rondgeleid. Ze zijn pas twee maanden open en nog niet alles is af. Maar het ziet er goed uit. Dan worden we naar onze cabines gebracht. Ieder een. Je float namelijk alleen. Niet met z’n tweetjes. Je komt je ‘kamertje’ binnen. Daarin staat een stoel, er gangen (superzachte) handdoeken en een badjas. In dat kamertje is nog een deur. Dat is de deur naar de floating cabine. Je raadt het waarschijnlijk al, daar zit het water in waar je in drijft en onwijs zout is. Er zit 600 liter water in, dat ongeveer 30 cm hoog staat en op huidtemperatuur is (ongeveer 36 graden). Het zoutgehalte is hoog: 600 gram zout per liter. En doordat het water op lichaamstemperatuur is denken je hersens dat je aan het zweven bent.
Now back to floating. I booked an appointment for Jayant and me for yesterday. We went to New Babylon where the float center is located. Upon entering we were first given a form to fill out and some instructions. Then we were shown around. They just open for two months now and not everything is finished yet. But it looks good. Then we were shown to our cabins. One for each of us. Floating is done individually. Inside the room, there is a chair, there’re (super soft) towels and a bathrobe. In that room there is another door. That is the door to the floating cabin. You probably already guessed it, the water in which you are floating is very salty. There’s 600 liters of water, which is about 30 cm high and at skin temperature (about 36 degrees). The salt content is high: 600 grams of salt per liter. And because of the temperature of the water, your brain thinks you‘re floating.

Als eerst neem je een korte douche. Je doet oordoppen in (tegen het zoute water). Daarna stap je in de cabine, doet de deur dicht en gaat rustig liggen. Het is niet claustrofobisch. Wel in het begin erg warm. Ik was even bang dat ik dat niet zou trekken. Maar wanneer je eenmaal ligt, dan drijf je! Wat een sensatie was dat. Heel bijzonder. Ik kwam tijdens de sessie helemaal tot rust. Ik dacht nergens over na en zette mijn gedachten op 0. Na ruim 45 minuten is de sessie afgelopen en wordt het water automatische gefilterd. Mijn huid was helemaal wit van alle zout. Tijd om te douchen en alles af te spoelen. Man, wat voelt mijn huid zacht! Heerlijk!
So first you take a quick shower. You plugin the provided earplugs (against the salty water). Then you step into the booth, close the door and lie down quietly. It is not claustrophobic. Well at first it seems very hot. I feared that I would get afraid. But once if you lie down, you float! What a thrill! I became completely relaxed during the session. I thought about nothing and put my mind at zero. After about 45 minutes the session ended and the water is filtered automatically. My skin was completely white of all the salt. Time to shower and rinse everything. Man, my skin feels soft! Great!

Bijkomen
We zijn nog even blijven zitten om bij te komen, want dat moet echt wel. Zo een sessie staat gelijkt aan 5 uur slaap. Je lichaam gaat namelijk in ruststand en het is dan ook de bedoeling om langzaamaan weer even bij te komen. Je zult daarna ook best wat dorst hebben, en honger! We besloten om een abonnement te nemen. Dus we gaan nog wel vaker floaten. Nadat we even hadden gezeten en met de eigenaar hadden gebabbeld zijn we gaan lunchen bij EXKi op de Turfmarkt. Toen voelde ik mij weer compleet.
We sat down. Thath’s needed. For example, a session is similar to 5 hours of sleep. Your body is at rest, and because of that it is necessary to get back to earth. You will then also be quite thirsty and hungry! We decided to subscribe for some more sessions. After we had just sat and chatted with the owner, we had lunch at EXKi on the Turf. Then I felt whole again.

De rest van de dag hebben het een paar keer erover gehad, want ik bleef me verbazen hoe dit kan. Onze volgende sessie staat gepland voor volgende maand!
The rest of the day did talk about it a few times, because I continued to amaze me how this is possible. Our next session is scheduled for next month!

Wil jij ook een keer floaten of heb jij dit wel eens gedaan? Ik ben erg benieuwd!
Would you like to float or have you done this before? I’m curious!

Aartie

4 gedachtes over “Floaten: zweven op water

  1. Pingback: My life my week #43 |

  2. Pingback: Van die abonnementenverkopers, je kent ze wel. |

  3. Pingback: My life my week #47 |

  4. Pingback: My life my week #53 – Zondag |

Geef een reactie

