Jezelf vergelijken met anderen: niet doen!

Love yourself

Inspiratie
Tijdens de lezing van Anna Nooshin bij Paagman (een tijdje geleden), stelde iemand de vraag: wie is jouw inspiratiebron? Ik ging er vanuit dat zij iemand ‘groots’ als voorbeeld had. Maar haar antwoord deed mij verstelt staan: Ik ben mijn eigen inspiratiebron. Voor degene die niet weten wie Anna Nooshin is, zij is de oprichtster van de website NSMBL.nl (lees: en·sem·ble). Een website met maandelijks duizenden bezoekers.

Iedereen heeft wel een inspiratiebron (of wel eens gehad). Maar ik had nooit eerder via deze insteek erover nagedacht. Natuurlijk kijkt zij ook rond op het net, maar veel tijd heeft ze er niet voor. Ze bedenkt liever zelf welke richting ze op wilt met haar business.

Neem nou het bloggen, iets wat ik al een paar jaar doe. Een van de eerste beautybloggers die ik ken zijn Beautygloss, Beautylab. Het was 5 jaar geleden erg verleidelijk om ook een beautyblog te beginnen, lekker geld ermee verdienen, gratis producten krijgen. Wie wilt dat nou niet? Maar ik wist van mezelf dat ik het nooit zou kunnen waarmaken. Waarom niet? Omdat beautybloggen niet mijn passie is. Zo simpel is het!

De laatste 3 – 4 jaar schieten dit soort blogs als paddenstoelen uit de grond en dat terwijl het type fashion/beautyblog al op z’n retour is, zowel in Nederland als in het buitenland. Wanneer je beter kijkt naar dit soort blogs dan zie je vaak dezelfde soorten blogposts voorbij komen. Allemaal hebben ze een review over hetzelfde make-up palette, allemaal doen aan #OOTD (Out fit of the day) en allemaal hebben om de zoveel weken een ‘give away’. Er is niks unieks aan. Zonde. (disclaimer: ik ben niet tégen beautyweblogs, integendeel, ik bezoek met regelmaat een aantal beautyblogs. Dus als jij een beautyblogger bent, good for you! Zolang je er plezier in hebt, is er niks aan de hand.)

Stop
Iedereen is uniek. Stop met jezelf vergelijken met anderen. Dat zal niet meteen lukken en daar moet je moeite voor doen. Wanneer je hiermee stopt, zul je zien dat je veel relaxter zult zijn. En dat het vergelijken je min of meer heeft tegen gehouden. Je bent een beetje beperkt geweest. Zodra je je eigen ding doet zul je zien dat er meer deuren voor je open gaan, andere deuren. In het begin is het heel lastig. Ik had er zelf ook moeite mee. ‘Misschien moet ik meegaan in de hype, zodat ik meer bezoekers krijg, waarom lukt het haar wel om hogerop te komen en mij niet?, waarom staat dat jurkje haar veel leuker?’ ?, dat waren vragen die ik mezelf dan stelde. Maar het moment dat je je realiseert dat je dat eigenlijk niet hoeft te doen, is bevrijdend. Want wie zegt dat het succes van een ander ook jouw succes zal zijn? Daar zijn geen garanties voor. Wanneer het niet lukt, draait het uiteindelijk uit op een grote teleurstelling.

Je moet leren jouw eigen eigenschappen en kwaliteiten goed in te zetten. Het komt je niet allemaal aanwaaien, je moet er moeite voor doen. ‘Wat denken anderen dan van me?’, is die vraag echt zo belangrijk? Of is het belangrijker dat jij zelfvertrouwen hebt om de dingen te doen die je eigenlijk wilt doen?

Lucky

Aartie

Geef een reactie

