Koffie verslaafd, wie ik?

Coffee by Padurariu Alexandru_600

Koffie…je lust het of je lust het niet. En dan heb ik het niet over cappuccino, latte machiato of alle andere varianten. Nee, ik heb het over gewoon koffie zwart. Lang lustte ik het niet. Maar dat kwam omdat ik nog niet in de ‘grote mensen-wereld’ werkte.

Ontgroening
‘Koffie drinken moet je leren’, was mij verteld, meer dan 10 jaar geleden. Tijdens mijn eerste stage bij theHospitalityBookXpress leerde ik koffie drinken. Ik vond het niet meteen lekker, dat zeg ik eerlijk. Een paar jaar later, tijdens mijn tweede stage, ging het wat makkelijker. Ik vertrok altijd vroeg van huis, om met de trein naar Hilversum te reizen. Meestal was ik de eerste die aankwam. Het was een regel dat de eerste die binnenkomt ook koffie zet. Dat deed ik dus best vaak en zo dronk ik ook altijd een kopje mee.

Stoppen met drinken
Nu…10 jaar later heb ik besloten te stoppen. Cold turkey. Op dit moment heb ik al 6 dagen geen koffie gedronken *schouderklopje voor mezelf*. Man, wat was ik vooral de eerste week moe, zonder mijn opstartwatertje. Ik kreeg stevige hoofdpijn en werd soms erg misselijk. Het is iets waar je even doorheen moet bijten. En ik heb gemerkt dat ik meer honger heb. Koffie of eigenlijk de cafeïne, remt de eetlust. Mijn oplossing: meer water drinken! Ik dronk vaak 3 tot 4 kopjes per dag. Mijn eerste kopje is al thuis voordat ik de deur uitga, dan drink ik een kopje wanneer ik op werk ben. Dan een na de lunch en vaak ook nog in de middag. Best vaak eigenlijk, of niet?

Wat doet cafeïne dan?
In eerste instantie lijkt het onschuldig. Vaak lees ik ook in fitness adviezen dat cafeïne een positief effect heeft op je training. Maar in welke mate? Wat als je geen cafeïne meer wilt in je voeding? Dat zijn vragen die ik mezelf stel. Ik zette voor mezelf op een rijtje hoe ik koffie, en daarmee de cafeïne erin, ervaar:

– ik word er snel ‘wakker’ van
– ik kom de dag makkelijk door
– ik vind het een goede anti-4-uur-dip middel
– ik vind het lekker.

Maar er zijn ook zeker nadelen:

– je wordt er afhankelijk van (verslaving??)
– je botten worden zwakker
– je gebit wordt geel
– kan je nachtrust om zeep helpen
– bij teveel kan je angstig worden (heb ik wel eens gehad, so not funny)
– teveel kan leiden tot concentratieproblemen (bij meer dan 2 koppen per dag)
– bij een zwangerschap is het schadelijk voor het ongeboren kind.
– ben je zwanger, dan is de kans op een miskraam groter als je veel koffie drinkt
– je kan hartkloppingen krijgen
– je kan er ook prikkelbaar van worden.

Voor mij weegt de lijst met nadelen zwaarder dan de lijst met voordelen. Gelukkig hoef ik koffie niet helemaal te missen, want er bestaat nog altijd cafeïnevrije koffie. Koffie drinken is in de loop van de jaren een gewoonte geworden die moeilijk af te leren is. Dus daarom ben ik erg blij met de alternatieven. Naast cafeïnevrije koffie, heb ik ook kruidenthee in huis gehaald. In veel thee zit theïne, een soort cafeïne. Nu ben ik zelf niet zo een theedrinker, maar kruidenthee gaat er goed in.

Tea-Time by Vee O_600

Het schijnt dat het ‘afkicken’ één tot twee weken kan duren. Ik hou dat zeker vol!

Weetjes

– er is geen wetenschappelijk bewijs dat cafeïne vetverbrandend is
– wordt ook gebruikt als versnijdingsmiddel voor speed
– cafeïne zelf is giftig
– het is niet duidelijk of koffie beschermt tegen hart- en vaatziekten
– koffiedrinkers hebben een lager risico op diabetes type 2
– cafeine zit ook in cola, energiedrankjes, ijsthee, thee (theïne), chocolademelk en chocola
– Nederlanders drinken best veel koffie

UPDATE

Even een korte update. Het is nu twee maanden geleden dat ik gestopt ben met cafeïne koffie. Ik heb tussendoor, ik denk na een maandje, wel 2 koppen koffie gehad op één dag. Je kent het misschien wel, toch nog even proeven hoe lekker het ook alweer was. Oh man, ik ben er letterlijk ziek van geworden. Hoofdpijn en misselijkheid waren wel de grootste symptomen. Het was voor mij helemaal duidelijk: geen cafeïne meer. Ik besloot om cafeïnevrije koffie te kopen. Tot nu toe heb ik daar heel weinig van gedronken. Ik heb namelijk een andere ‘verslaving’ gevonden: chocomel! Niet helemaal gezond, maar oh zo lekker! 

Hoeveel koffie drink jij?

Aartie

4 gedachtes over “Koffie verslaafd, wie ik?

  1. Pingback: My life my week #53 – Maandag |

  2. Pingback: My life my week #53 – Woensdag |

  3. Volgens mij is het nooit wetenschappelijk bewezen dat je een miskraam kan krijgen van cafeïne. Wel van bv rauwe vis, kattenbak verschonen etc. Ik ben pas koffie gaan drinken bij mijn huidige werkgever, ik moest wel als kwaliteitsmedewerkers van een koffiebranderij, gelukkig mag ik het uitspugen bij het proeven, anders loop ik hier rond als een stuiterbal (doe je ook bij wijnproeverij natuurlijk). Ik heb het wel echt leren waarderen, dacht vroeger alleen dat het bitter was, het is zo veel meer. Maar ik begon daar terwijl ik zwanger was, heel leuk kindje gekregen dat zeker. En hoeveel koffie ik drink hangt af van of het een hele lekkere koffie is of als ik weer eens mijn latte art (niveau extreme beginner, een hartje is nog vaak een gelukstreffer) aan het oefenen ben. Maar dat is vaak niet meer dan 1 kop per dag. Wanneer ik proef spuug ik het ook uit, dus dat telt niet helemaal. Wist je trouwens ook dat er minder cafeïne in een espresso zit dan in een gewone kop koffie, dit hangt vaak af van de doorlooptijd van de koffie. Ik leer hier zo veel, geweldig.

    • Ik las een artikel over koffie en zwangerschap. Maar ik kan het zo snel niet terug vinden. Het ging wel om extreme hoeveelheden koffie, en niet om 1 kopje per dag. Ik ben nooit zwanger geweest, maar ik zat al gauw op 4 koppen op een dag. Dat is best wat. Ik houd echt van koffie. Leuk werk heb je :-)! Ik hield er ook van om verschillende koffiesoorten uit te proberen. Nu ben ik natuurlijk al een tijdje gestopt. 2 weken geleden heb ik tijdens een moment van zwakte weer ‘voor het eerst’ koffie gehad, ik werd er letterlijk ziek van. Dat was voor mij ook echt een ding om er nooit meer aan te beginnen. Toevallig wist ik dat van de espresso. Terwijl heel veel mensen denken dat daar 3x zoveel in zit. Het stoppen heeft wel een nadeel, ik drink nu onwijs veel chocomel….ook niet echt gezond haha.

Geef een reactie

