Jaloezie…het groene monster

2021fd7072e3ac6519b0a99d85fe36eeIedereen is het wel eens jaloers. Jaloers op die mooie tas, jaloers op die mooie benen, of jaloers op die ene skill. Het kan allemaal. Een beetje jaloezie is echt niet erg. Maar je kunt het ook overdrijven.

Toen de Hubsy en ik elkaar leerde kennen, way back, had ik een vriendin die tegelijkertijd ook een vriendje had. We gingen vaak met z’n vieren op stap. Het was heel gezellig altijd. Alleen ging het tussen die twee niet altijd soepeltjes. En dat merkte ik ook aan haar vragen ‘hebben jullie nooit ruzie?, doet hij ook zo?’ enzovoorts. In het begin had ik het niet zo goed door. Het viel me op toen ze steeds vaker haar vriendje begon op te hemelen, ‘hij doet dit voor me, hij doet dat voor me, hij koop zoveel leuke dingen voor me’…je kan het niet bedenken of ‘hij’ deed het wel voor haar. Volgens haar.

9b0e2c4bcfc766b0f2ea93947aac7a97

Ziekelijk jaloers
Ik kan me de volgende situatie nog zo goed herinneren. Ik had van mijn hard gespaarde geld een lcd-tv (die dingen kostten toen echt een vermogen) en een dvd-speler gekocht voor op mijn kamer. Zij kwam mij kamer toen binnen en het eerste wat ze zei was ‘zo! Heb jij dat van je vriend gekregen??’ En een ongunstige blik kwam mijn kant op. Ik keek haar aan. En zei tegen haar dat ik het zelf gekocht had. Iets in haar geloofde dat niet. Een paar weken later waren we bij haar thuis. Hoe toevallig, ze had een tv met dvd-speler op haar kamer staan. Nieuw. Vol trots vertelde ze dat ze het van haar vriendje had gehad.

Ik hoef je denk ik niet te vertellen dat die relatie van haar het niet lang heeft overleefd. Achteraf hoorde ik tegenstrijdige dingen van haar ex. Tijdens hun relatie maakte ze mij zwart bij hem, waardoor hij dacht dat ik de schuldige was en zij het slachtoffer. Ik was flabbergasted toen ik dat allemaal hoorde. Zo jaloers was ze. Kort nadat ik erachter kwam wat ze allemaal over mij had gezegd, heb ik alle contact met haar verbroken. Want wat moet je nou met al die negatieve energie in je leven. Je wordt er alleen maar moe van. En dit soort mensen heb je echt niet nodig in het leven. Het leven is zoveel mooier zonder ze. Geloof me.

f3bdf5601e6a63cc954689a906930ba0

Jaloezie overwinnen
Het is mogelijk, maar het vergt wel wat discipline. Iemand die altijd jaloers is zal niet van de een op de andere dag genezen zijn ervan. Je kunt jezelf afvragen ‘waarom’ je jaloers wordt. Het is een stukje onzekerheid dat erachter schuil gaat. In plaats van onwijs jaloers te worden kan je die jaloezie ook inzetten als doel. Heeft zij die mooie tas? Ga dan sparen en koop ook een mooie tas. Je hoeft niet jaloers te zijn. Je kunt het gevoel ook negeren. En de situatie accepteren en doorgaan.

Wat denk jij?

Aartie

 

 

 

 

Geef een reactie

