Zo start je je dag perfect!

Meditation

’s Ochtends opstaan is soms zó lastig. Zeker wanneer je de dag ervoor zoveel hebt gedaan en je onwijs moe bent. Wil je ook een keer gewoon lekker je dag beginnen? Neem dan de tijd. Onthaast, denk aan jezelf, eet en kom tot rust. Het is niet alleen prettig voor jezelf, maar ook voor je omgeving.

Genoeg slaap en niet snoozen
Die snooze-button, wie kent ‘m niet? Guilty here. Ook ik heb een tijdje vaak de knop gebruikt. Maar weet je wat…ik werd alleen maar vermoeider wakker. Dus besloot ik gewoon te stoppen met die knop. Nu sta ik (bijna) elke dag op op hetzelfde tijdstip. 06.00 uur gaat mijn wekker. Het geeft me tijd om rustig klaar te maken voor mijn werk. En ik ben veel uitgeruster dan voorheen. Regelmatig op hetzelfde tijdstip opstaan zorgt ervoor dat je relaxter bent.

breakfast

Ontbijten en water
Zo belangrijk dit. Eet, eet, eet! Het eerst wat ik ’s ochtends doe is een glas lauw warm water met een beetje citroen naar binnen gieten. Het helpt mijn darmen op gang. Sommigen claimen dat je er ook van afvalt, maar dat bewijs heb ik nog niet gezien. Oh en poets hierna wel even je tanden, want zuur is niet goed voor je gebit. Ontbijten doe ik meestal met havermout. Het vult goed en ik vind het lekker. Ook erg belangrijk: drink genoeg. Ik denk dat je dit vast wel weet maar soms (of heel vaak) gewoon niet doet. No worries…ik vergeet ook weleens mijn 2 liter af te strepen. Ik ben ook maar mens…gelukkig.

Bewegen
Op de dagen dat ik vrij ben, ga ik ’s ochtendsvroeg rond een uur of 9 naar de sportschool. Ik doe mijn half uurtje cardio en daarna een half uur krachttraining. Wel volgens een schema, want zo profi ben ik niet dat ik het zelf verzin. Op de dagen dat ik werk, ga ik meestal meteen vanuit het werk sporten. Het is een soort stok achter de deur, zeg maar. Natuurlijk zijn er van die dagen dat je echt geen zin hebt, maar zet even door en je zult zien dat je toch blij bent dat je bent gaan sporten. En je hoeft echt niet een uur te gaan sporten. Een half uur is al genoeg!

Multitasken? Doe maar niet
De tv gaat ’s ochtends vroeg al aan bij mij. Ik ‘kijk’ (lees: luister) naar het NOS Journaal en het RTL Nieuws. Maar tegelijkertijd ben ik vaak ook andere dingen aan het doen…eten…aankleden…opmaken…Dit werkte niet echt meer. Wanneer je vergeet wat je aan het doen bent of wanneer het fout gaat, dan is dat een teken dat je moet stoppen met multitasken. Doe gewoon één ding at a time. Dat werkt.

Dit zijn wat kleine stappen in de richting van een goede ochtend. Wat doe jij in de ochtend?

Aartie

 

 

Geef een reactie

