I love my job

Verkeersjournaal

Als iemand mij 20 jaar geleden had gezegd ‘jij wordt redacteur/programmamaker’ dan had ik dat niet geloofd. Ja, ik nam af en toe mijn eigen radioprogrammaatje op, op zo een ouderwetse taperecorder. Soms samen met mijn zusje of iemand anders. Maar bij de tv werken, nee. Ik had andere plannen. Rechten studeren, dat was mijn plan. Maar zoals je weet, je leven verloopt niet zoals je gepland had.

TV en meer
Ik studeerde uiteindelijk af aan de Erasmus Universiteit, met als master Media en Journalistiek. Nu werk ik al flink wat jaren bij de regionale omroep van het noordelijke deel van Zuid-Holland, TV West. Gisteren had de omroep de jaarlijkse Haringparty. Een netwerkbijeenkomst voor alle partners en investeerders van de omroep. En netwerken is tegenwoordig hip and happening. Dus ook ik was te vinden op de party. Volgens onze directeur misschien wel de laatste.

Bezuinigingen
Elk jaar wordt de publieke omroep gekort op het budget. Voor sommigen een super idee, want ja het is wel geld ‘van ons’. Maar voor de mensen die er werken soms zo lastig. Er moet meer gedaan worden met minder, het liefst schrijf je de teksten, produceer je zelf, draai(filmen) je alles zelf en monteer je ook nog eens zelf een tv-item, een radio-item én een internet-item. En dat alles met kwaliteitsbehoud.

Per 1 januari 2017 moet de publieke omroep €17 miljoen gaan bezuinigen. Op de terugweg van de party naar huis was ik aan het bedenken wat dat voor mij inhoud. Al meer dan een jaar houden de bezuinigingen mij bezig. ‘Ben ik er op 1 januari nog?’, ‘Word het verkeersjournaal doorgezet?’, ‘Wat als ik eruit vlieg?’, ‘Kijkerspubliek verandert, houden ze nog wel van mijn programma?’. Gisteren borrelden deze vragen weer op.

TV maken
Ik maak al een paar jaar het ‘best bekeken tv-programma’ van de omroep: het verkeersjournaal. Iets wat ik met veel plezier doe. Ik heb mijn eigen eilandje: ik schrijf de teksten, ik overleg met de externe partijen, ik maak alle verkeerskaarten én ik zorg ervoor dat de uitzendingen goed op zender gaan. Elke dag krijg ik mailtjes binnen van kijkers die meedoen aan het spelletje Raad de Straat. Vaak melden ze ook hoe nuttig ze het programma vinden. Zelfs wanneer ik sommige werkzaamheden niet meeneem(dat kan allerlei redenen hebben), krijg ik vragen gesteld waarom dat zo is. Ik ontvang klassen en bedrijven die willen weten hoe het achter de schermen aan toe gaat.

Gewaardeerd worden
Tijdens de Haringparty kwam ik veel mensen tegen die mij complimenteerden met het programma. Iets wat ik, behalve van de presentatrice, nooit te horen krijg. Ik ben mijn grootste criticus. Als perfectionist is nooit iets goed genoeg, het kan altijd beter. Dat mensen mijn programma een goed informatief programma vinden, vind ik leuk. Het doet een mens goed wanneer er geuit wordt dat zijn/haar werk gewaardeerd wordt. Mijn werk is gevarieerd en houd me scherp.

Tot het einde van het jaar ga ik met enthousiasme door met het maken van mijn programma. Wat er op 1 januari 2017 gebeurt? Geen idee, daar maak ik me nog niet druk om. Wel weet ik: I love my job!

 

Aartie

 

Geef een reactie

