Mijn 2016

mari-helin-tuominen-bril

Het is een druk jaar geweest. Druk op het werk, druk in mijn privé-leven. Druk, druk, druk. Het jaar is zo goed als voorbij en dat betekent dat ik even terug kijk naar hoe 2016 voor mij is geweest.

Waar besteedde ik mijn tijd aan, dit jaar?
Mijn jaar bestond uit twee grote tijdsbestedingen: kunst en ons nieuwe huis. Ik stak meer tijd in mijn Art by ARTy-project. Mijn henna-hobby. Eentje dat nog steeds groeiende is, maar wel nog elke dag liefde nodig heeft. Daarnaast heb ik veel tijd gestoken in ons nieuwe huis. Ook belangrijk.

Waar heb ik mijn geld goed aan besteed?
Dat is zonder meer: het kopen van een huis. Het kopen van een huis is niet iets wat je zomaar doet. Vijf jaar geleden ben ik begonnen met met te oriënteren wat er allemaal te koop is. Niet in Den Haag, maar in Leiden, Rijswijk en Delft. We zijn zelfs huizen wezen bezichtigen. Maar telkens was het ’t net niet. Tot die ene appartement in Rijswijk. Ik zag het al helemaal voor me om daar te settelen. Maar mijn bubbel werd al snel kapot gemaakt door de Hubsy en onze makelaar. Want ja, wie gaat er nou in een appartement wonen op vier hoog, waar geen lift is en waar de VVE-kosten torenhoog zijn. Nee, dat ging ‘m niet worden, hoe leuk het huisje er ook uit zag. De Hubsy kwam met een andere optie: Rotterdam. Ik heb er lange tijd mijn vraagtekens bij gehad. Maar december 2015 hebben we alles in werking gezet. Maart 2016 hebben we het koopcontract getekend en kon de verbouwing beginnen. Na ruim 2,5 maand verbouwen zijn we eind mei verhuist van Den Haag naar Rotterdam.

Mijn meest favoriete herinnering van 2016.
– Spulletjes uitzoeken voor ons nieuwe huis. De Hubsy ging op pad naar Polen en kocht de mooiste dingen voor het huis.
– Samen een keuken kopen. Beslissen welke kleur ging vrij rap. Het werd hoogglans wit met mat grijs.
– Mijn optredens met het Zangamkoor: Valentijnsconcert, Satyagraha Akte 2 en Sacred Songs; Haagse stemmen.
– Mijn radio-interviews op FunX en Den Haag FM. Achter de schermen werken is toch iets anders dan zelf geïnterviewd worden. Super leuke ervaring!
– Als henna artiest volgde ik de bridal masterclass van Bharathi Sanghani. Een super artiest!
– Ik startte met behulp van een personal trainer aan mijn gezondheid.
– Ik stond voor het eerst op de Swan Market in Rotterdam.
– Last but not least, kerstinkopen doen en Kerst vieren met de familie.

Wat heb ik dit jaar bereikt?
Het meest belangrijke wat ik dit jaar heb bereikt is wel het groeiende zelfvertrouwen. Vorig jaar (2015) startte ik met een cursus bij een balanscoach. Iemand die je helpt om steviger in het leven te staan. Mede door de cursus kon ik dit jaar voor mezelf opkomen en ‘nee’ zeggen zonder dat ik me er schuldig over voelde.

Wat voelde succesvol over het jaar als geheel?
Er zijn veel dingen die succesvol zijn geweest. Maar wat er toch uitspringt is het kopen van een huis. Na flink wat jaren kan ik dit van mijn lijstje strepen. Wat is het fijn om een eigen huis te hebben.

Deze mentale blokkade heb ik dit jaar overwonnen.
De grootste mentale blokkade die ik overwonnen heb is wel de blokkade ‘onzekerheid’. Hoe meer je zelfvertrouwen toeneemt, hoe minder onzeker je wordt en hoe meer je durft.

Wat heb ik over mezelf geleerd na alles wat er gebeurd in 2016?
Ik ben niet zo onzeker als dat ik dacht. Ik kan mijn mannetje staan en duidelijk laten weten waar mijn grens is. Daarbij ga ik ver. Als ik daarbij jou doen en kunnen in twijfel trek, kijk dan niet raar op ;-).

Wie heeft me het meest gesteund dit jaar?
Dat is zonder meer: de Hubsy!

Wie heb ik het meest gesteund dit jaar?
Ook dit is de Hubsy. Tijdens de verbouwing is hij elke dag bij het huis geweest. Ik alleen het weekend. Sinds een paar weken heeft hij het onwijs druk op het werk, maakt lange dagen en komt moe thuis. Wat ik als partner dan kan doen? Zorgen dat thuis alles op rolletjes loopt.

Hoe ging het met mijn lange-termijndoelen?
Ik doe al sinds jaren niet aan goede voornemens. Maar wat toch stiekem een goed voornemen begin 2016 was, was en is het werken naar een gezondere levensstijl. Daarom heb ik een personal trainer in de arm genomen. Sinds eind september/begin oktober sport ik minstens drie keer in de week. Dat ik sterker ben dan ik dacht blijkt wel uit de krachttrainingen die ik doe. Soms sta ik versteld van mijn kunnen. Dit doel is nog niet voltooid en gaat door in 2017.

Alvast een gelukkig Nieuwjaar! En op naar een gezond en succesvol 2017!

Aartie

Geef een reactie

