Sportvasten en wandelen in Winterberg

Al weken keek ik ernaar uit: een (sport/wandel)weekendje Winterberg. Daar waar collega’s en vrienden al 100 keer geweest zijn, ga ik voor het eerst. En het skiseizoen is allang voorbij. Nee, ik ging wandelen in de bergen. En niet gezellig een klein wandelingetje, nee, kilometers wandelen werd het.

Sinds oktober 2016 heb ik een personal trainster, mijn PT, Jessica. Samen trainen we naar een gezondere levensstijl. De afgelopen 10 jaar ben ik namelijk 25 kilo’s aangekomen. Het lukt me maar niet om het op eigen houtje kwijt te raken. Na paar maanden training vond Jessica dat ik klaar was voor een weekend stevig wandelen. Mijn conditie was namelijk met sprongen vooruit gegaan.

Sportvasten

Dit weekendje wandelden in de bergen is onderdeel van mijn Sportvasten-traject. Sportvasten is een kuur waarbij je in 10 dagen switcht van suikerverbranding naar vetverbranding. Je bouwt vast voedsel af en gaat dan drie dagen vasten. Tijdens het vasten komt je lichaam in ketose, dat betekent dat je suikerreserves op zijn en je lichaam de vetreserve kan gaan aanpakken. En dat is wat je wilt! Na het vasten bouw je langzaamaan weer op tot je vast voedsel.

Daar ging ik dan!

Wandelen door de bergen

Dag 1
Het is vrijdagochtend, ik check nog even mijn tas. Yep, alles zit erin. Rugzakje mee, wandelstokken mee, wandelschoenen aan, ja, ik ben er klaar voor. We vertrekken rond 09.00 uur vanaf ons verzamelpunt in Rotterdam. Met zijn vieren in de auto richting Winterberg. Een beetje spannend vind ik het wel. Vandaag staat namelijk een 4 uur durende wandeling op het programma. We hebben afgesproken met een ander groepje uit het zuiden van het land. We komen iets na enen ’s middags aan. Vrijwel meteen gaan we van start. We rijden een stukje terug en starten dan de wandeling. Het tempo ligt vrij hoog. De anderen zijn allemaal ervaren sporters/wandelaars.

We wandelen door bossen, over heuvels en door een weiland. Wat is de natuur toch mooi. Voor mij is dit de eerste keer en dat merk ik, af en toe loop ik een beetje achter. Maar nog wel op tempo. Ik ben verbaasd hoe goed ik het volhou. Na twee uur wandelen is het tijd om terug te lopen. Iets na 18.00 uur komen we weer aan. Eindstand: 4 uur gewandeld en 10km afgelegd.

Eenmaal in ons huisje voel ik een beetje spierpijn opkomen. We zitten even en nemen de dag van morgen door. Op de planning staat een stevige wandeling van 6 uur. Ik wist natuurlijk al dat die wandeling eraan zat te komen, maar toch word ik een beetje nerveus. En bang. Bang dat ik het niet volhoud. Mijn coach zegt dat ik het kan. Ik hoop op het beste.

Dag 2
Wanneer ik opsta merk ik dat ik twee blaren heb. Een op mijn linkerhiel en eentje op mijn rechter pinkie. Ze doen geen pijn, maar ik doe er voor de zekerheid toch maar een blaarpleister om. Die hebben we genoeg! Vandaag gaan we van Winterberg richting Bad Berleburg. Een wandeltocht van ruim 23km! We lopen weer door de mooie bergen, heuvel op, heuvel af. Komen door een flink aantal dorpjes. We stoppen twee keer een half uur. Om even bij te komen en een kopje thee en koffie te drinken. Heerlijk! Het weer werkt ook mee. We hebben geen regen, het is niet te koud en niet te warm. Ideaal wandelweer.

Bij de eerste stop merk ik meer irritatie van mijn blaar en besluit er een tweede pleister op te plakken. Nu kan ik rustig verder lopen. Ik raak niet uitgekeken, het is zo groen hier. De lucht is schoon en dat doet een mens echt goed.

Rond 17.30 uur bereiken we dan Bad Berleburg. De wandeltocht van 23km zit erop! We gaan terug met de bus. Omdat we niet met z’n allen in de bus passen(ze hebben van die kleine bussen), splitsen we. Na een rit van ongeveer 20 minuten zijn we weer terug bij ons huisje. Tijd om te checken of mijn lichaam in ketose is. Dat doe je met speciale plasstrips. Je plast over een strip, hoe donkerder deze kleur (in paarsgradaties) hoe meer je lichaam in ketose is. Bij mij was het raak: ik had het allerlaatste vakje paars, donker paars wel te verstaan. Dat was een goed teken. Mijn suikerreserves waren op en tijd om mijn vetjes aan te pakken.

Wanneer ik mijn schoenen uittrek zie ik dat de blaar op mijn hiel (die zo groot was als een pingpongbal) helemaal kapot is. Mijn blaarpleisters zitten daar waar het niet nodig is. Hoe dat kan, geen idee? We hangen nog even op de bank, lezen een boekje maar rond 21.00 uur vind ik het tijd om naar bed te gaan. Het was een mooie dag. En die 23km zijn me 100% meegevallen. Ik zou het zo nog een keer doen. Morgen, zondag, staat de laatste wandeling gepland, eentje van 2,5 uur. Als mijn kapotte blaar is opgedroogd kan ik gewoon mee.

Dag 3
Rond 06.10 uur word ik wakker. Wat heb ik slecht geslapen. Door mijn open blaar op mijn hiel heb ik niet goed kunnen liggen. Hij is nog niet droog, het doet veel pijn en ik loop mank. Ik kan niet eens mijn schoenen aan en een blaarpleister blijkt te klein. Ik besluit daarom dat ik niet mee ga met de wandeling. We rijden naar het centrum van Winterberg. Vandaag start de wandeling daar. Terwijl de anderen starten, loop ik naar het dorpsplein en ga op een bankje zitten. Het is nog vroeg, 09.30 uur en er is niet veel volk. De zon schijnt en daar geniet ik van. Na een uur zie ik een cafeetje open gaan en omdat het een beetje fris wordt besluit ik binnen te zitten. Ik drink thee en koffie geniet van mijn uitzicht. De tijd gaat snel voorbij want na 2,5 uur is de groep alweer terug.

We doen met zijn allen nog even een bakkie en dan is het tijd om terug te keren naar Nederland. Ik ben blij dat ik twee van de drie dagen goed heb kunnen meelopen. Ik had er veel zin in en genoot er ook echt van. Wandelen door een mooie omgeving kan ervoor zorgen dat je je goed voelt. Ik weet nu al dat ik volgend jaar weer mee ga!

Wil je meer weten over het Sportvasten of het wandelweekend? Mijn coach kan je er alles over vertellen!

Stay happy & healthy!

Aartie

Geef een reactie

